wtorek, 10 marca 2015

Okinawa - idealne miejsce na emeryturę


No to co moi drodzy, wypadało by przedstawić Wam bardzo przyjemne miejsce w Japonii, w którym, gdy się znajdujecie, to nie macie prawie skojarzeń z Japonią, a tropikalnymi wyspami. Przedstawiam Wam  wyspę o ładnie brzmiącej nazwie Okinawa. A więc zaczynajmy…


Jest to miejsce najbardziej wysunięte na południe Japonii. Choć Japonia to kraj o przeogromnym zagęszczeniu ludzi, to na Okinawie nie będziecie mieli problemu ze spotkaniem opustoszałych plaż rodem z filmów przyrodniczych :) Co prawda pierw przydało by się tam dotrzeć, co nie jest aż tak oczywiste (ale to już jest szczegół)


Jest to miejsce tak różne od centralnej Japonii, że można je traktować prawie jak inne miejsce na świecie do zwiedzania. Poprzez swój specyficzny klimat, jest miejscem idealnym do takich rzeczy jak nurkowanie czy obserwowanie morskiego życia z okularami i rurką. Co pomaga w takim spędzaniu wolnego czasu na Okinawie, to krystaliczna woda oraz przeogromna liczba przeróżnych zwierząt morskich.


Gdy ktoś ma szczęście i uda mu się w odpowiednim czasie zanurkować, to może dostrzec nie tylko i wyłącznie rafy koralowe czy kolorowe ryby, ale także żółwie morskie ! ! ! (kto by nie chciał ich zobaczyć w naturalnym środowisku)


Życie na Okinawie toczy się podobnie jak na przykład na wyspach Wanuatu, czyli spokojnie bez pośpiechu. Mało jest samochodów, a ludzie są szczęśliwi. Spotkałem się gdzieś z bardzo trafnym moim zdaniem określeniem na Okinawę czyli „Japońskie Galapagos”


Oczywiście największą wyspą w tym archipelagu jest Okinawa, gdzie znajduje się stolica. Jej nazwa brzmi Naha. To właśnie tam gdy chcemy się dostać na Okinawę możemy polecieć, gdyż w stolicy jest lotnisko. Także oferuje miasto bardzo dużo hoteli i hotelików, o standardzie sięgającym od bardzo skromnych do bardzo luksusowych (ale jak to w Japonii, zawsze czystym). 


Coś o klimacie wypadało by opowiedzieć. Tutaj także się nie zawiedziecie. Wyspa Okinawa wraz z pobliskimi wysepkami mieście się w strefie subtropikalnej. Oznacza to, że temperatura średnia w roku wynosi około 23 stopnie. Jak dla mnie idealnie :) Temperatura w ciągu roku waha się od 16-17 stopni w okresach zimowych do 31-32 w okresie letnim. Należy pamiętać, że okres przypadający na miesiąc około września, na Okinawie panować mogą tajfuny.


Taką ciekawostką, która może Was zainteresować, jest fakt, że Okinawa to miejsce gdzie żyje najwięcej 100 latków na świecie. Co stało się obiektem badań nie tylko uczelni i instytutów w Japonii, ale również na całym świecie. Okazuje się, że w głównej mierze odpowiedzialny jest za to styl życia oraz bardzo ważna dieta.


Mieszkańcy Okinawy nie przybierają z wiekiem na wadze, a według badań w porównaniu z innymi narodami mają o 80% mniejszą liczbę zachorowań na serce i o 50% mniej na raka. Przykładowa piramida żywieniowa mieszkańców Okinawy znajduje się na zdjęciu, gdzie również możecie zobaczyć link do strony gdzie dowiecie się więcej.


Dieta wygląda mniej więcej w taki sposób. Eliksirem młodości okazała się po prostu niskokaloryczna dieta, która dostarcza nie więcej niż 1500-1900 kcal dziennie. Istotny jest także skład pożywienia mieszkańców Okinawy. Dieta normalnie ma 4 podstawowe kategorie gdzie widnieje kaloryczne zagęszczenie produktów. Wygląda ono następująco

1) bardzo lekkie produkty (herbata albo szparagi) – zawierają maksymalnie 0,8 kcal/g
2) lekkie produkty (ryby, brązowy ryż) – 0.8-1,5 kcal/g
3) średnio ciężkie produkty (chude czerwone mięso, chleb) – 1,5-3 kcal/g
4) ciężkie produkty (smażone potrawy, desery) – 3-9 kcal/g.



Mieszkańcy wyspy zjadają głównie produkty z pierwszych dwóch kategorii. Myślę, że ma to bardzo duże znaczenie na jakość ich życia,a le również radość z życia.

Mam nadzieję, że podoba Wam się ten temat i jak zawsze zapraszam do komentowania.



6 komentarzy:

  1. Wpis ujęty od ciekawej strony, chociaż po tytule posta spodziewałam się nieco innej zawartości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałem się jakoś ciekawie zareklamować to miejsce :) Ale następnym razem wezmę pod uwagę to i będę starał się konkretnie dawać te nazwy postów :D Pozdrawiam

      Usuń
  2. Ale to serio Japonia jeszcze, czy już Zanzibar? ;)
    Okinawa jest super, widziałam tanie loty z Tokio i kiedyś mam nadzieję się tam wybrać, choć mnie będą pewnie interesować bazy wojskowe USA ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okinawa :D spędzić tam z miesiąc zwiedzając różne wysepki to mistrzostwo. Mam nadzieję, że będzie mi dane kiedyś :)

      Usuń
  3. Rownie dobrze i krajobrazowo moglbys opisac wakacje na BALi :) jako emeryt po co mam tan jechac skoro moje dni juz sa policzone ;) a wiadomo jaka jest emerytura :)) Ale to zeczy artykul mnie zaciekawil bo w przyszlosci rownierz zamierzam tam sie wybrac i jesli mialby mnie ten Blog zainteresowac to chcialbym wiecej danych w tym temacie , nie bardzo interesuje mnie jak dlugo tam ludzie zyja jadac na 7 dni wypoczynku ale wolalbym znac ceny hoteli , wyporzyczenia sprzetu do nurkowania , jak przetrwac co najlepiej jesc i smakuje oraz gdzie , renomowane restauracyjki lub mistrzowwskie danie szefa, artykol ciekawy ale pali sie jak zapalka troche za plytki jak dla mnie , oprucz kilku zdjec nie zrobil duzego wrazenia aczkolwiek zaciekawil :)) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) Następnym razem wezmę to pod uwagę. Na początku specjalnie nie chciałem robić obszernych postów, bo nie wiedziałem czy ludzi nie będą zanudzać, ale jak widzę to się zmienia i chcecie bardziej szczegółowe posty, to takie będą :) Dzięki za poradę
      Pozdrawiam

      Usuń